Saturday, December 16, 2017

Tomteflickor i julklapp

Har varenda år samma problem med att hitta julklappar åt vuxna. Men hemgjorda julklappar kanske uppskattas mer av den orsaken att de inte går att köpa.

Ur boken "Julstämning hos Tilda" valde jag att göra dessa tomteflickor. Dockorna i sig baserar sig på änglarna som finns i två storlekar (i samma bok), gjorde den större som är ungefär 80 cm hög.
Använde bomullstyg till allt förutom tomteluvorna, de är gjorda av filttyg. Håret är gjort av garn och ögonen målade jag dit med hobbyfärg. Fickans form på förklädet gjorde jag lite annorlunda än i beskrivningen, den borde ha varit rund men gjorde den fyrkantig.
Största problemet jag upplevde var att mönstret för klänningen, förklädet och luvan endast var för den lilla dockan.
Inte så svår att sy, men många delar att rita och klippa ut, för att sedan strykas och sys.
Polkagrisarna hörde inte till beskrivningen men tyckte att tomteflickorna behövde få lite rekvisita.
Priset beror helt på vad för material man väljer att använda, jag valde sådant jag redan hade hemma så inga utgifter denna gång. Men väljer man riktigt Tilda hår och riktiga Tilda tyger så kan de bli rätt dyrt.

No comments:

Post a Comment