Sunday, December 10, 2017

Pepparkakskyrka

Kanske inte en av de vackraste pepparkakskyrkorna jag har skådat, men i brist på bättre får den duga.
Gjorde bort mig lite med pepparkaksdegen när jag hade i för mycket mjöl, den gick fortfarande att använda trots att den var ganska torr och därför blev också delarna till kyrkan rätt tjocka.
Gelatinblad har jag använt som fönster. Färgade dem först med pastafärg (utblandat med vatten) innan de limmades fast med smultet socker.
Glasyren jag gjorde består av äggvita, florsocker och ättika. Nu minns jag inte på rak arm, vilken del som spelade vilken roll, men tror äggvitan gjorde att glasyren torkade fortare och ättikan håller glasyren vit (?).
När glasyren hade torkat, limmade jag ihop delarna med smultet socker. Det går att göra med glasyr också men tycker denhär metoden går snabbare.
Taket dekorerade jag sist. I brist på godis, fick jag nöja mig med strössel.

No comments:

Post a Comment