Sunday, September 3, 2017

Om att bygga in en badtunna i terassen - del 1 av 2

Jag tror bestämt att det var min mans idé. Att skaffa badtunna. 
När badtunnan väl stod på gården insåg vi att vi inte visste vart vi skulle lägga den. Tillfälligt stod den på några trallar, och efter många om och men, bestämde vi att bygga in den i terassen. Med vi, så menar jag min svärfar och jag.

Till att börja med rev jag en del av den gamla terassen och blombänken som omgav den. Sedan gjöt jag fyra stycken nya plintar.
När förarbetet var gjort, grävdes de nya plintarna ner, och bärarmarna skruvades fast.
En ram med öppning för badtunnan gjordes av träverk från vår egen skog.
När ramen var färdig, gjordes grunden för badtunnan av lättbetongblock, styrox och spånskiva.
När grunden var klar, var nästa steg att placera tunnan ovanpå.
Eftersom att vårt egna träverk inte var tryckinpregnerat, oljades ramen, innan bräderna kunde skruvas fast.
 Sakta men säkert kom bräderna på plats.
Det finns fortfarande en hel del att göra, men tror åtminstone den största delen av arbetet är gjort nu.


No comments:

Post a Comment