Friday, August 4, 2017

Från TV-bord till lekkök

Eftersom att lekstugan fick nya väggar, passar det väl bra med ett nytt kök också. Snubblade på ett gammalt TV-bord på en av facebook loppisarna, även om bordet inte såg ut att vara mycket att ha till en början.
Jag började med att skruva loss alla delar dvs. dörr och lådor. Glaset i dörren tog jag bort för att undvika allvarligare olyckor, och istället ersatte jag glasskivan med en spånskiva som jag målade med krittavelfärg (finns på Biltema). Resten av bordet slipade jag och tvättade med målartvätt innan bordet målades upprepade gånger med vit möbelfärg (Byggmax).
Mitt i bordsskivan sågade jag ett hål för handfatet (en skål från Ikea) och några hål för kranen (en gammal oras kran jag fick av svärmor). Runt själva handfatet limmade jag DC-fix med marmormönster (från Kärkkäinen), och det som föreställer spisens plattor och ugn är också av dc-fix men med krittavelkaraktär (också från Kärkkäinen).
Hålen för de gamla handtagen spacklade jag och borrade nya hål för de nya handtagen som var inköpta från Biltema.
Skynket framför diskbänken hänger i en gardinvajer som finns hos de flesta dagligvaruhandlare men just denna hittade jag på minimani. Tyget är samma som jag använde för gardinerna i lekstugan.
Kostnaderna för detta kök gick på runt 30-40 euro sammanlagt.

No comments:

Post a Comment