Sunday, July 23, 2017

Renovering av lekstugan del 1 av 2

När jag byggde lekstugan bestämde jag mig för att klä in väggarna i fiberskivor (såhär såg det ut). Men färgen blev lite ojämn och fiberskivorna klarade inte av fukten som finns i en oisolerad lekstuga och började redan efter ett år se lite medfaren ut. Gjorde därför beslutet att lekstugan ska få en lätt ytrenovering.

Till att börja med, slet jag ut alla fiberskivor och lister. Tjockleken på en fiberskiva är betydligt mindre än på panel, vilket innebär att alla lister måste bytas också. Mest arbete var det ändå med att plocka sönder allt.
 När alla lister och fiberskivor var avlägsnade fick jag börja med panelen. Jag använde mig av 14x120 sisäverhouspaneeli från byggmax.
I samband med detta upptäckte jag också att taket hade läckt något i fogarna vid ingången. För att hitta rätt ställen blev jag tvungen att riva lite av taket också, hittade dock läckan rätt snabbt och korrigerade den med klisterasfalt från biltema.
När läckan på taket var fixad kunde jag fortsätta med panelen som nu är klar. Redan nu tycker jag att det blev en klar förbättring, och lekstugan doftar på ett helt annat sätt. 
Nästa steg är målning och att såga nya lister.

No comments:

Post a Comment