Sunday, June 11, 2017

Söndagsbrunch med minipajer

Igår var vi till Tammerfors och till min stora förtvivlan kommer en av mina favoritaffärer i Ideapark att stänga, nämligen Iloinen keittiö. Vid månadens slut kommer de att stänga sina dörrar för gott men för tillfället hade de slutförsäljning, och jag lyckades fynda några pajformer.

Pajskal
2 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
75g smör
125g kvarg

Fyllning
1 pkt bacon
1 gul lök
100g rökt skinka
125g kvarg
3 ägg
200g färskost smaksatt med gräslök
peppar

Garnering
Riven ost
Körsbärstomater
Persilja

Blanda ingredienserna till pajskalet i en mixer och tryckt ut degen i 8 stycken pajformer med en diameter på 10 cm. Låt stå i kylen och vila i 30 min. Värm därefter ugnen till 225 grader och förgrädda pajskalen 8 minuter.
Hacka bacon och lök och stek dessa ingredienser tills löken fått en gyllenbrun färg. Skär skinkan i små bitar och blanda sedan i resten av ingredienserna till fyllningen.
Fyll pajskalen med fyllningen och lägg tomaterna och den rivna osten överst. Grädda i ytterligare 30 min.
Kan tänka mig dessa som ett bra lunchalternativ att ta med till jobbet.

No comments:

Post a Comment