Saturday, January 28, 2017

Ett gammalt vitrinskåp får ny färg

För något år sedan flyttade det här gamla vitrinskåpet in till oss. Som de flesta andra gamla möbler är det riktigt vackert, gjord av robust trä och därför bra kvalitet. Färgen har dock gjort att vitrinskåpet sett lite vilset ut i vårt nya hus, och därför ville jag måla det vitt, för att få ett ny-gammalt utseende. Ett av projekten på en lång lista.
I fredags skruvade jag fast dörrarna på skåpet och förklarade det färdigt. Passar betydligt bättre in här hos oss nu.
Visst var det en hel del arbete med skåpet tidsmässigt, men med de rätta verktygen kommer man betydligt lättare undan.
Till att börja med plockade jag isär skåpet i så många delar som möjligt, inklusive alla lister, glasrutor, gångjärn, lås etc. De släta ytorna slipade jag med en bandslipmaskin och resten slipade jag med en sodabläster. Absolut lättaste sättet att komma åt på svåra ställen. Men sodablästern är ett trycluftsverktyg vilket betyder att man också måste ha tillgång till en kompressor.
När alla delar hade slipats, tvättade jag dem med målartvätt innan de grundmålades. För att måla använde jag vår färgspruta, som också går med tryckluft. Det finns massor med olika färgsprutor att välja mellan och vi tar två olika, ena med tanken undertill och andra med tanken ovanpå, här använde jag den med tanken undertill eftersom att färgen är vattenbaserad. Personligen föredrar jag färgsprutan framom pensel, därför att med färgspruta lämnar inga fula penseldrag.
Baksidan av skåpet målade jag inte, istället kläddes den med en randig tapet i gråa nyanser. 
Helt nöjd med slutresultatet. Effektiv arbetstid (bortsätt från tiden när färgen torkade) 4 timmar. Totalkostnad: 56 euro (skåpet fick vi, och färgen kostade 26 euro, sodan kostade 25 euro och tapeten 5 euro, resten av materialet/verktygen hade vi från tidigare). 

No comments:

Post a Comment