Saturday, November 26, 2016

Pepparkaksbak och det största pepparkakshuset

Första advent (och lillajul) och de flesta verkar baka pepparkakor just denna helg. Även om vi gjorde pepparkakshuset redan förra helgen, räckte inte degen till särskilt många vanliga pepparkakor och därför kör vi en omgång till denna helg.

Har för skojs skull skissat på ett eget pepparkakshus, ett lite större ett. I slutändan blev det ändå mer en herrgård än ett hus, men när jag skissade hade jag svårt att få perspektiv på hur stort huset skulle bli i verkligheten. Trots att jag dessutom gjorde noggranna mätningar av alla vinklar så tog jag inte i beaktande tjockleken på pepparkakorna. Bättre lycka nästa gång med andra ord.
Även om jag själv hör till den eliten som tycker bättre om glasyren och karamellerna, än pepparkakan i sig så dekorerades huset väldigt sparsamt. Tanken bakom detta beslut, är att det troligtvis finns en större chans att huset överlever ända till jul om det finns mindre karameller som frestar våran tvååring.
Dessutom är det ju ingen som ska äta huset i slutändan, så spelar väl egentligen ingen roll hur det smakar.
Tips om du vill göra ditt eget pepparkakshus:
- Minska sodan i degen så jäser den mindre och delarna till huset blir stabilare
- Kavla ut degen direkt på bakplåtspappret så är det enklare att göra stora delar när man slipper flytta dem
- Gör delarna lite tjockare än vanliga pepparkakor
- Vill man inte limma ihop delarna med smält socker så fungerar det också med glasyr (äggvita&florsocker)

No comments:

Post a Comment