Sunday, August 21, 2016

Vedställ i cement

Försökte mig på ett lite större (men betydligt tyngre) alster, ett vedställ i cement. Med betydligt tyngre så menar jag en vikt på ungefär 40 kg utan ved.



Egentligen var den inte alls svår att göra, mest tid går dock åt när man planerar. Jag valde att göra formen i plywood (därför att vi råkade ha plywood hemma), men ju slätare yta materialet desto lättare är det att få produkten ur formen sedan. Jag gjorde upp en sketch och räknade ut alla mått, min man fick här vara delaktig och såga ut bitarna i plywooden. Det var antingen det eller att hålla koll på ungarna. När bitarna var utsågade skruvades de ihop och alla hörn och kanter kontrollmättes, detta skede tog också lite längre eftersom att vi inte fick måtten att stämma. När vi väl var nöjda blandade jag cement, först för hand och sedan med en diy cementblandare bestående av en krok gjord av armeringsjärn och borrmaskin.

Formen fylldes med cementen och sedan körde jag ner armeringsjärn för att lite förstärka konstruktionen.
Egentligen torkar cementen redan inom en par dagar men eftersom att jag var bortrest fick den torka en hel vecka. Plywooden skruvades bort och sedan slipades alla ytor.
Gjorde också en bänkskiva i trä att ha ovanpå. Den gjordes av några hyvlade plankor som lämnat från lekstugebygget. Bänkskivan målade jag med en blanding av ättika, svart te och stålull för att få en mer gråaktig nyans. 


Filttassar på undersidan för att inte skråma golvet och vedstället är klart.

No comments:

Post a Comment