Monday, July 4, 2016

Glutenfri chokladtårta

Foto: Elisabeth Horn

Chokladtårtan var definitivt en favorit på 2-årskalaset, och därför tänkte jag berätta lite hur jag gjorde den.

Ofta får jag springa benen av mig innan ett kalas men för att spara lite tid dagarna innan, börjar jag egentligen förbereda redan någon vecka på förhand. Jag börjar alltid med att skriva ett schema för vilka saker jag måste få gjort vilka dagar. När det gäller tårtor kan man göra tårtbottnen långt på förhand och frysa ner den, iom att den är frusen så smular den också mindre sedan när man ska dela den. Även tårtdekorationerna i sockerpasta kan man göra flera dagar på förhand eftersom att de håller formen bättre om de fått torka ordentligt.

Det var inte första gången jag bakade glutenfritt (och knappast sista) men ändå känner jag mig lite osäker. Har läst att man i många recept bara kan byta ut vetemjöl mot glutenfri mjölmix, vilket jag prövade mig på. Kakan smulades sönder så fort jag tog den ur ugnen och hade vänt den. Då vet jag inte om jag hade gjort något fel eller om det var fel på receptet eller om det berodde på att jag bytt ut vetemjöl mot mjölmix. Hur som helst valde jag att följa ett glutenfritt grundrecept på tårtbotten och tillsatte kakao.

2 dl potatismjöl
2 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
8 ägg
4 dl socker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda resten av ingredienserna sinsemellan och sikta ner i äggsmeten, blanda försiktigt med en slickepott. Fyll två smorda springformar och grädda 30 min i 175 grader.
När tårtbottnarna hade svalnat plastade jag in dem med färskfolie och in i plastpåsar för att sedan frysa ner dem. Jag plastar alltid in bakverk ordentligt före jag sätter dem i frysen för att undvika att det tar smak/lukt av något annat i frysen.

Tåget och blommorna gjorde jag i sockerpasta. Tåget fick två vagnar, en för vardera ljus. Även om tågen gjordes på frihand, så använde jag former för blommorna. Genom att pensla lite vatten i blommornas mittparti fick jag sockerpärlorna att hållas på plats. Med rätt kavel och underlägg ämnat för just detta ändamål (och eventuellt florsocker), gick det ungefär en timme att göra tårtdekorationerna.

Dagen före kalaset tog jag fram tårtbottnarna för formgivning och fyllning. Jag hade tänkt att tårtan skulle formas som en tvåa och därför behövde jag två tårtbottnar. Innan jag började med formgivningen så delade jag tårtbottnarna i två delar. Sedan fortsatte jag med att ur den första tårtbottnen skära ut en ring i mitten, ringens diameter var ungefär 5-7 cm, sedan skärde jag bort en fjärdedel av kakan (nere till vänster) och vände den  90 grader medsols. Sedan tog jag den andra bottnen och skärde ut en så stor rektangel som möjligt ur den och placerade rektangeln under den andra bottnen. Försökte göra en enkel illustration i paint.



Som fyllning hade jag tänkt mig någon typ av chokladfrosting. Gjorde därför först en sats smörkräm (smör och florsocker), tillsatte därefter starkt kallt kaffe, kakao och färskost. Gjorde inga anteckningar på hur mycket av vardera, utan helt enligt egen smak och tycke (med tanke på konsistens). Bredde på ett jämnt lager chokladfrosting och lät tårta vila i kylskåp ungefär 12 timmar.

På kvällen var det dags att börja dekorera, och jag hade en något suddigt bild i huvudet om hur jag ville att slutresultatet skulle se ut. Kanterna skulle täckas med cream cheese frosting och ovanpå tårtan skulle tåget åka i ett hav av blommor. Blommorna kunde fästas med hjälp av cream cheese frostingen men tåget ville jag ha på ett plant underlag, dvs sockerpasta. Därför täckte jag tårtan med ett lager smörkräm innan jag gjorde jag en cream cheese frosting på resterande smörkräm och lade till färskost, vaniljsocker och vit livsmedelsfärg. Färgen är inte nödvändig men frostingen kan annars få en gul nyans av smörkrämen. De som har jobbat med sockerpasta vet att sockerpastan kan börja "svettas" om den kommer i direkt kontakt med tårtan och därför lägger man alltså smörkräm mellan tårtan och sockerpastan. Eftersom att jag är lite osäker på hur känslig sockerpastan är, så väntade jag med att sätta tårtdekorationerna på tårtan tills just före kalaset. Nu i efterhand vet jag att sockerpastan inte reagerade med cream cheese frostingen heller.




No comments:

Post a Comment