Sunday, July 31, 2016

Gjuta i cement

Har gjort ett första försök på att gjuta i cement. Har tidigare provat betong, men med mindre lyckat resultat.
Jag använde mig av vanligt cement (jag vet att det finns att köpa hobbycement i mindre förpackningar också), sånt som säljs i 40 kgs förpackningar i järnhandlar. Eftersom att jag var lite osäker på hur mycket jag behövde, beslöt jag mig för att ta två säckar. Såhär i efterhand vet jag hur bisarrt det låter, 80kg cement för att gjuta några ljushållare?
Blandade cementpulvret med vatten lite på måfå, exakta anvisningar står troligtvis på förpackningen. Jag tejpade ihop några askar av paff med målartejp, men här kan man ju naturligtvis använda vad som helst. Paffen blev så pass blöt ganska snabbt att askarna inte gick att flytta efter att jag hade fyllt dem med cement, hade alltså möjligtvis fungerat bättre med plast(?)
För att få till stånd urgröpningar för ljusen, lånade jag några bollar från sonens bollhav. Redan nästa dag hade cementen torkat och jag slipade kanterna för att få dem jämna. Urgröpningarna målade jag med sprayfärg.
Hur små/stora man gör kan man välja själv, men de torkade allihop på ungefär samma tid. Märkte dock att det blev svårare att slipa ju torrare cementen blev.
För att undvika skråmor på bordet limmade jag fast filttassar på undersidan. 
Fyllde också en minigrip-påse med överbliven cement, tryckte ner ett ljus i mitten och lät också det torka.


No comments:

Post a Comment