Wednesday, June 8, 2016

Key Lime Pie



Finslipade de sista recepten inför dopet och valde att pröva på något nytt.


Key Lime Pie görs kanske ofta som en stor paj, men bestämde mig för att göra små pajer istället. Varför? Jo därför att jag tror att folk drar sig för att skära upp större pajer/tårtor vid en buffé, och därför kan små pajer eventuellt vara mer attraktiva.


Recept

Botten
200 g digestivekex
100 g smält smör

Fyllning
1 burk sötad kondenserad mjölk
4 äggulor
4 stora limefrukter

Mixa digestivekexen med smöret i en hushållsmaskin. Tryck sedan ut i formar (jag använde en minimuffinsplåt) och grädda 10 min i 175 grader.

Blanda ingredienserna till fyllningen, använd både saften och skalet från limefrukterna och låt stå och dra en timme. Ta bort skalet ur smeten genom att sila den. Fyll sedan formarna och grädda 25 min i 175 grader.

Dekorera med vispad grädde, limefrukt och citronmeliss.


Syrliga och fräscha blev dessa små bakverk, en perfekt kontrast till allt det andra söta som vi kommer att bjuda på.

No comments:

Post a Comment