Thursday, May 19, 2016

Så lyckades jag med macaronsen


Jag har i vanliga fall väldigt dåligt tålamod, men ibland är jag minst lika envis. Efter en hel del försök (tar tappat räkningen) så lyckades jag till sist med ett parti macarons.

Receptet med sockerlag hade fler steg än det utan och var också därför mer komplicerat. 
Efter det första försöket fick jag fortfarande samma slutresultat som tidigare dvs ihåliga, gyllenbruna och inga fötter. Andra gången brände jag sockerlagen, även om termometern endast visade 110 grader. Köpte därför en ny termometer och skruvade ner temperaturen i ugnen till 115 grader (från 150 grader) och lade en extra plåt under plåten med macaronsen.


Vid tidigare försök hade jag märkt att bakplåtsduken (som är gjord av silikon) expanderade när den blev varm, vilket gjorde att den blev bucklig och därmed fick macaronsen också ett ojämnt underlag. Testade värma plåten före och lade olja under duken för att undvika detta och det fungerade.


Läste någonstans att man helst ska undvika baka macarons när det regnar eller när det annars är hög fuktighet, men denna gång lyckades det för mig. Tror dock att det viktigaste är att pröva sig fram, något som fungerar för mig kanske inte fungerar för någon annan.

Kan dock inte förneka känslan av total glädje när man äntligen lyckas!


Här är några bilder på hur mina mindre lyckade macarons såg ut.




No comments:

Post a Comment