Friday, May 27, 2016

Klä och måla om soffa med tillhörande stolar: Planeringsskede



Ett av sommarens stora projekt; att klä och måla om ett möbelemang av viktoriansk (?) stil.


Min svärmor fick möbelemanget för flera år sedan av en bekant, de ville bli av med det eftersom att deras katt hade förstört tyget. Redan när vi hämtade möblerna blev jag stormförälskad i dem trots att de var i dåligt skick.
Möblerna fördes till våran villa och där har de stått tills nu. Jag tvivlar på att möblerna faktiskt är gamla, utan misstänker att de bara är gjorda enligt denhär tidens stil. 


Utgångsläget är alltså följande; tyget är delvis förstört på framsidan men förstört bortom all räddning på baksidan. En del av stiften saknas och även en del av stoppningen på baksidan är förstörd. 





Själva stommen på alla möbler verkar dock vara i relativt bra skick även om det eventuellt behöver limmas och slipas på vissa ställen.


Hemma hos oss finns det ingen plats för detta möbelemang, och med tanke på stilen nog inte heller passar in riktigt på vår villa så lägger jag troligtvis ut möbelemanget till försäljning när det är klart. Därför är jag helt öppen för förslag gällande färger/mönster/material jag kunde använda? Tycker själv att det skulle bli snyggast i ljusa toner som grått, beige, vitt, blekrosa/blått eller eventuellt tyg med ett enkelt mönster. Eftersom att jag ska börja med att riva bort de gamla stiften/tyget och slippa stommen finns det ännu gott om tid att komma med förslag.

No comments:

Post a Comment