Friday, April 1, 2016

Stickad sovpåse




För att sticka krävs nog en riktig särskild typ av talang, men trots att man saknar talangen har jag märkt att de blir lättare ju mer man stickar. För en par månader sedan skrev jag ett inlägg om en mössa och en filt som jag hade stickat. I samma inlägg finns bilder på min mammas kreationer, vilket betyder att förväntningarna på mina projekt kommer att vara ganska höga.



När det kommer till att sticka, ville jag främst lära mig att sticka mönster (randigt räknas inte). Jag började med att sticka en traktor av några garnrester för att förstå principen. Hittade sedan ett charmigt tågmönster på Pinterest och sen fick mamma avgöra vad jag skulle sticka.



Stickade största delen av sovpåsen på rundstickor (förutom huvan och resåren). Att sticka vanliga maskor (aviga och räta), att sätta upp maskor och avmaska har jag kunnat från tidigare men hade en hel del nya saker att lära mig. Bland annat att hur man ankrar garn i andra färger, göra plats för öppningen, sy och klippa upp mitten, sticka raglan-ärmar, sticka resår, plocka upp extra maskor och sticka knapphål.




Sovpåsen är stickad av Novitas Nalle-garn på 3,5mm stickor och insidan av sovpåsen är fodrad med fleecetyg. 





2 comments:

  1. Jag håller också ännu på att lära mej sticka mer och bättre! Det är så roligt Youtube är bäst när det gäller några krångligheter som jag inte förstår i skrivna mönster. Där finns ju allt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jo man hittar de mest på Youtube :) men min mamma har nog stått för min stick-skolning :)

      Delete