Saturday, April 23, 2016

Cheesecake med bär

 Som tack för att en vän hämtade ett paket åt mig från Ikea lovade jag baka något. Denna gång blev det en enkel cheesecake gjord på frysta bär.


Man kan använda vilka bär som helst men jag använde jordgubbar, blåbär och röda vinbär. Väljer man att använda bara söta bär så kan man minska lite på sockermängden och väljer man bara sura bär kan man eventuellt tillsätta lite extra socker.


Recept
15 st digestivekex
125 g smält smör
1,5 dl socker
2 ägg
400 g färskost
1 tsk vaniljsocker
3 dl bär (frysta går också bra)

Krossa digestivekexen och blanda dem med smöret. Tryck ut blandingen i en kakform och grädda 10 min i 200 grader.
Vispa ägg och socker fluffigt, tillsätt vaniljsocker och färskost. Blanda sist i bären och häll smeten över den förgräddade bottnen. Grädda ytterligare 25 min i 200 grader.



No comments:

Post a Comment