Thursday, March 17, 2016

Garnering av donitsar

Jag har också tidigare skrivit om donitsar och själva grundreceptet finns i inlägget om mjöd och munkar.


Denhär gången tänkte jag däremot beskriva lite mer om hur jag får till formen och vad jag använder till garnering.


Årligen ordnas 1700-tals marknad i Storkyrö, allt från råvaror till hantverk, och där har jag också hittat donitsformen jag brukar använda. Det finns en gammal kvarn där också, som säljer mjöl. Mjölet är dessvärre betydligt grövre än vanligt mjöl, vilket dessvärre påverkade konsistensen ganska mycket trots att jag bara körde 50/50. Får med andra ord återgå till vanligt mjöl.


När donitsarna är friterade och har svalnat så är det dags att garnera dem, utan garnering är de inte särskilt söta till smaken utan är däremot rätt så smaklösa. 
Oftast smälter jag bara choklad i ett vattenbad och doppar donitsarna i den smälta chokladen. För att få den lite mer lätthanterlig kan man tillägga nån matsked olja.
För att få ränder av vitchoklad brukar jag smälta några bitar direkt i en spritspåse. I de flesta matbutiker finns engångsspritspåsar av lite tjockare plast och de tål att kokas (håll dock öppningen utanför kastrullen). När chokladen smultit klipper jag upp ett litet hål i andra ändan och spritsar på donitsarna som står på rad. Sist lägger jag på lite strössel.


Även om choklad är min favorit så finns det säkert massvis med variationer man kan göra. Denhär gången prövade jag också Dan sukkers smaksatta florsocker. Betydligt lättare att göra än att smälta choklad men smaken kändes lite konstgjord. Här skulle florsockret bara blandas med vatten och sedan spritsas på.




No comments:

Post a Comment