Wednesday, December 2, 2015

Dörrkransar av granris

Som jag tidigare nämnde i inlägget I väntan på julen, ingick det i planen att göra dörrkransar av en del av granriset.


Ofta när jag gör något, glömmer jag bort att ta bilder och göra en arbetsbeskrivning. Men denhär gången lyckades jag knäppa några bilder.


Tidigare år har jag bundit kransarna utomhus, eftersom att det blir rätt så skräpigt men nu var det både mörkt coh regnade. 
Jag förberedde med att göra några kransstommar av kvistar och jänrtråd. Förutom det behövde jag mera järntråd en tång att klippa granriset coh järntråden med och gummihandskar för jag är sjukt allergisk mot granris om det kommer i kontakt med huden.


Grankvistarna klipps i passliga storlekar, ungefär 10-12 cm brukar vara lämpligt. Sedan tas några av dem och läggs mot kransstommen där de sedan fästes med hjälp av att linda järntråd omkring.


Proceduren upprepas tills hela kransstommen är täckt med granris.


Ju tätare man gör kransen ju mer granris behöver man.


Det tog ungefär 30 min att binda en krans. Det blev tre för mig i år, en åt oss, en åt svärmor/svärfar och en åt grannarna.


Kransarna kan dekoreras på olika sätt och vår blev enkel med obehandlade kottar och en ljusslinga.



Svärfar och -mor fick en med svampar och gulfärgade kottar.


Grannarnas krans pryddes av obehandlade kottar och guldglittrande band.


No comments:

Post a Comment