Sunday, December 6, 2015

Dadelkaka och pekannötter


Det finns troligtvis många klassiska julkakor, och dadelkaka är en av dem. Konstigt nog har jag aldrig smakat på dadelkaka tidigare (inte medvetet iallafall), trots det har jag bakat dadelkaka några gånger och gett bort dem som gåva.


Efter att ha varit bortrest en vecka var det roligt att få stå i köket igen. Förutom den obligatoriska matlagningen så blev det därför också en dadelkaka. Kan dock konstatera att den inte riktigt föll mig i smaken även om det var intressant med variation.


Receptet hittade jag här.


För några år sedan var vi i Estland några veckor före jul. Där sålde de varma och smaksatta nötter utanför en kyrka, och efter att ha provsmakat dem var man såld. 



Nötter är ju ett bra alternativ till godis och jag älskar verkligen pekannötter, även om de kan lämna en bitter eftersmak. Eftersmaken kan man undvika om man just smaksätter och rostar dem, vilket var precis vad jag gjorde.



200 g pekanötter
1/2 äggvita
1 tsk vatten
64 g socker
1 tsk kanel
1/2 nypa salt

Blanda äggvitan, vattnet och vaniljextraktet till skum och blanda i nötterna. Blanda sockret, kanelen och saltet i en påse och tillsätt de klibbiga nötterna. Placera jämnt ut på en plåt och rosta en timme i 120 grader. Vänd dem gärna emellanåt (~20 min) för att få en jämn yta.



No comments:

Post a Comment