Wednesday, June 17, 2015

Födelsedagstårta

Idag fyller min man år och till present ville han ha en tårta, en tårta som ser ut som en uggla.



I vanliga fall tycker jag att det kan bli lite mycket med att baka en tårta från grunden och ha klart den i tid. Men läste någonstans att många bakar bottnarna i förtid och fryser ner dem för att se ta fram dem dagen innan. En fryst tårtbotten är också betydligt lättare att dela än en rumstempererad. Så tårtbottnen bakade jag redan förra veckan enligt det klassiska svenska anslaget ur boken "Tårtor" av Jan Hedh.

Igår tog jag fram anslaget och delade det frysta anslaget i fyra våningar, och fuktade varje våning med saft. Sedan bredde jag jordgubbssylt och grädde mellan våningarna. Efter att tårtan plockats ihop täckte jag in den med färskfolie och pressade in den i springformen. Lade vikt på och i kylen över natten. På detta sätt bli tårtan kompaktare, stadigare och framförallt rak.

Idag började jag med att bre smörkräm över hela tårtan och sedan lade jag tillbaka den i kylen. Medans smörkrämen stelnade började jag skära ut delarna till ugglans bröstkorg, vingar, ögon och näbb ur sockerpastan som jag färgat dagen innan. 

Avslutningsvis plockade jag på delarna och jämnade ut kanterna. Tog tyvärr inga bilder under arbetets gång men kanske nästa gång.

No comments:

Post a Comment