Sunday, June 7, 2015

Ett gammalt sidobord får ny färg

Charmen finns kvar i gamla möbler även om utsidan fått utstå mycket under årens gång. På vår villan finns det en hel del skatter som med lite omsorg kan fått ett modernare utseende.

Detta sidobord har stått i farstun, och den klara blåa färgen har under flera år avskräckt mig.


Som jag tidigare nämnde så varierar skicket, och denna skönhet var dessvärre i det sämre skicket.



Även om jag var lite förtjust i den spruckna färgen så lossade det små bitar redan vid lätt beröring. Kanterna var stötta och träet hade spruckit på flera ställen så tyvärr måste målarfärgen bort så att bordet kunde slipas ordentligt.

Jag använde målarborttagningsmedel för att få bort det mesta av dem gamla färgen.


Under det yttersta lagret hittade jag betydligt fler, och nästan alla lager i olika färger.


Slipade bordet många gånger och med olika grovheter på sandpappret. 
Hade förstås varit snyggt att lämna det som det är nu också men för att inte utsätta bordet för mer påfrestningar och också dölja kosmetiska fel här och där så kommer jag att måla bordet vitt. Men det gör jag nästa vecka.


No comments:

Post a Comment