Sunday, April 12, 2015

Äpplen i filttyg


Enkelt.


Jag gjorde äpplena i flera olika färger och behövde därför också filttyg i flera färger, men man behöver åtminstone brunt filttyg för kvisten och grönt för lövet och sedan valfritt tyg för själva äpplet. 
För att göra kvisten klippte jag ut en kvadrat i det bruna filttyget, rullade ihop kvadraten till en rulle och sydde ihop. Lövet klippte jag bara direkt ur det mörkgröna filttyget.

För att göra kroppen till äpplet klippte jag ut sex stycken likadana spetsiga ovaler i filttyg av önskad färg. Sedan syddes de långa ändorna ihop men en lite lucka lämnades för att kunna vända äpplet. Äpplet fylldes med vadd och luckan syddes ihop. Kvisten och lövet sydde jag fast med brun sytråd och stygnen gjorde jag genom hela äpplet och drog åt ordentligt innan jag fäste tråden. Detta gjorde jag för att få fram äpplets riktiga form.


Jag gjorde de röda äpplena först men min man tyckte att de såg ut som tomater och plommon, och därför bestämde jag mig för att göra dem i grönt också.






No comments:

Post a Comment