Sunday, March 29, 2015

Majskolvar av filttyg

Har stora planera på att bygga en lekstuga i vår, eller rättare sagt, så fort marken inte är frusen längre.
Tills dess får jag sysselsätta mig med att planera inredningen i lekstugan och skaffa tillbehör/möbler.

I jakten på den perfekta lekstugan hittade jag även en hel del bilder på leksaksgrönsaker/-frukter gjorda av filttyg. Majskolvarna tilltalade mig direkt, delvis eftersom att vi själv odlar dem, men också för att de såg utmanande ut att göra.



För att göra majskolvarna behöver man filttyg i tre färger (gult, orange och grönt), sytråd och sax. Av de gula och orangea tyget klippte jag ut tre ovala cirklar i vardera tyg, storleken beror på hur stora kolvar man vill ha. Samma bredd på ovala cirklarna använde jag i de gröna tyget men lite kortare på längden, men fortfarande tre stycken.

I de gula ovala cirklarna klippte jag lodräta hack längs med hela bredden. De orangea ovala cirklarna strimlade jag och sedan flätade jag dem samman med de gula cirklarna. Sydde ihop alla tre delar längs långsidorna, vände, fyllde med vadd, och sydde igen. De gröna ovala cirklarna syddes endast delvis ihop och sedan i ena ändan av majskolven.

No comments:

Post a Comment